Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl

Obszar 3

 

Od wielu lat w naszym wojnickim przedszkolu tworzy się warunki i podejmuje działania, które sprzyjają dobremu samopoczuciu wychowanków. Propagujemy edukację zdrowotną dzieci, pracowników i rodziców, realizujemy tematy o zachowaniach prozdrowotnych- jak się odżywiać.

Tematy z zakresu zdrowia i higieny są poruszane u nas systematycznie. Wynika to z programów, które realizujemy, zadań do rocznego planu pracy oraz świadomości jak ważną rolę w życiu dziecka i dorosłego człowieka odgrywa higiena i zdrowy styl życia.

Realizując założenia programu nauczycielki przeprowadziły szereg zajęć i zabaw zachęcających dzieci i rodziców do zdrowego odżywiania. Odbyły się spotkania i rozmowy z rodzicami na temat prowadzonej w przedszkolu akcji.

W każdej grupie omówiono „Piramidę Żywienia Przedszkolaka”. Przedstawione zostały wszystkie jej piętra . Szczególną uwagę skupiono na rozróżnieniu produktów zdrowych i niezdrowych. Przeprowadzono szereg zabaw z piramidą i kuponami. . W każdej grupie wykonano i umieszczono w sali w widocznym miejscu „Piramidę Żywienia Przedszkolaka”. Zdobyte wiadomości dzieci utrwalały również w czasie zabaw ruchowych.

Dużo uwagi poświęcono podczas zajęć warzywom i ich znaczeniu w diecie przedszkolaka. Odbyły się spotkania i impreza pod nazwą określonego

warzywa:

- Święto Pieczonego Ziemniaka,

– Dzień Zielonej Sałaty,

– Dzień Czerwonego Pomidora,

– Dzień Żółtej cytryny.

Podczas imprez dzieci miały okazję do degustacji warzyw, owoców oraz potraw z nich przygotowanych.

Przedszkolaki brały udział w konkursach, zabawach z danym warzywem, wykonywały prace plastyczne. Podczas warsztatów z rodzicami wykonano przepiękne, warzywne ludziki, które zdobiły hol naszego przedszkola.

Odbyły się wycieczki do kuchni celem obserwacji, jak wygląda przechowywanie produktów i przygotowywanie z nich zdrowych potraw. Posiłki dla dzieci w naszym przedszkolu są urozmaicone, zawierają dużo mleka, owoców i warzyw.

W celu zachęcania dzieci do zdrowego odżywiania przedszkolaki wykonywały samodzielnie zdrowe kanapki, soki owocowo – warzywne, sałatki warzywne, kroiły i suszyły jabłka.

Wprowadzone i ilustrowane wiersze pomogły dzieciom poznać wygląd i nazwę niektórych owoców i warzyw. Wiersze i piosenki były również inspiracją do wykonania prac plastycznych. Prace ozdobiły nasze przedszkole.

Przedszkolaki zdobywały wiedzę poprzez samodzielnie wykonywane doświadczenia, pracowały z konkretnymi okazami (miały okazje do dotykania ich, smakowania, wąchania, kosztowania dzięki czemu wykorzystywały wszystkie swoje zmysły).

W trosce o właściwy rozwój oraz racjonalne odżywianie nawiązano współpracę z dietetykiem, pediatrą, pielengniarką, przychodnią rehabilitacyją, centrum medycznym. Współpraca z specjalistami zaowocowała mniejszą liczbą zachorowań, brakiem otyłości u dzieci. Pozyskana wiedza wpłyneła na jakość odżywiania w domu i placówce.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Doktor Zdrówko

 

 

 

 

Cel ogólny;

-rozwijanie aktywnych postaw prozdrowotnych,

-rozwijanie aktywnego i twórczego podejścia do problemów ,

-rozwijanie umiejętności sprawnego komunikowania się , -rozwijanie podejmowania właściwych decyzji i odpowiedzialności za nie, -rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z rówieśnikami, -doznawanie radości we współdziałaniu z rówieśnikami poprzez wspólną zabawę,

 

Cele szczegółowe:

- uzasadnić konieczność dbania o zdrowie, - dokonać właściwych skojarzeń z wyrazem zdrowie, - zna zasady zdrowego odżywiania, - rozumie potrzebę dbania o higienę całego ciała, - wyjaśnić potrzebę aktywnego wypoczynku jako źródła zdrowia, - podejmuje próby twórczego myślenia i działania w różnorodnych zabawach, - wie, że aktywny wypoczynek służy zdrowiu, - rozumie konieczność dbania o higienę osobistą, - zgodnie współdziała z innymi, - orientuje się w zasadach zdrowego żywienia,

- wzbogaca słownictwa związanego z tematyką higieny osobistej i witaminami;

- wypowiada się na dany temat,

 

Metody:

- podające (przyswajanie) - problemowe (odkrywanie) - aktywizujące (przeżywanie) - praktyczne (działanie) - słowna (pogadanka),

 

Formy pracy:

- praca zbiorowa , - praca indywidualna.

 

Środki dydaktyczne:

- maskotka Doktorka, - tajemniczy list, - wiersz S.Karaszewskiego pt." Dla każdego coś zdrowego",

- przybory pomagające utrzymać czystość, - koszyki z owocami, cytryna, - magnetofon, płyta z muzyką do ,, Gimnastyka'' - obrazkowe puzzle , - plansza piramida zdrowia, - szalik, czapka itp, - plansze tematyczne „Jak dbamy o zdrowie”, - zagadki nt. zdrowia, - sokowirówka, - materiały do działań plastycznych,

 

Przebieg zajęcia:

 

1. Zabawa integracyjna wywołująca dobry nastrój pt "Powitanie"

- witam wszystkich którzy:

- zjedli dzisiaj w domu śniadanie,

- mają owoce na drugie śniadanie,

- którzy codziennie piją mleko,

- którzy jeżdżą na rowerze i uprawiają różne sporty.

2. „Zaproszenie na Wyspę Zdrowia” – wprowadzenie w temat zajęcia.

Dz. siedzą na dywanie, n-lka opowiada historię Doktora Zdrówko.

 

„Dzisiejszy poranek zaczął sie jakoś dziwnie. Pod drzwiami przedszkola spotkałam niespodziewanego gości. Siedział zmarznięty i smutny, ale nie płakał. To jest Doktor Zdrówko, mieszkaniec Wyspy Zdrowia. Straszny z niego zapominalski i zapomniał w jaki sposób dba się o własne zdrowie dlatego się zgubił. Nie pamięta nawet swojej drogi powrotnej do domu, do swoją „Wyspę Zdrowia”. Na jego drodze stanęły okropne potworki, które go przestraszyły, uciekał przed nimi, biegł, biegł aż się zmęczył i zasnął pod drewnianym mostkiem. Śniła mu się Królewna Zębatka, która podczas snu wskazała mu dalszą drogę. Doradziła mu aby poszukał Przedszkola w Wojniczu gdyz tylko tam otrzyma pomoc. Po czym zniknęła. Do jego domu droga daleka i trudna, bo prowadzi przez „Krainę Zdrowia. Droga składa się z 11 zadań. Jeśli im podołacie, pomożecie wrócić Doktorkowi Zdrówko do domu. Czy chcecie mu pomóc?”

 

3.Słuchanie fragm. wiersza S.Karaszewskiego pt." Dla każdego coś zdrowego":

 

Jeśli chcesz się żywić zdrowo,

jadaj zawsze kolorowo !

Jedz owoce i jarzyny,

to najlepsze witaminy !

Jedz razowce z grubym ziarnem,

zdrowe jest pieczywo czarne !

Na kanapkę, prócz wędliny,

połóż listek zieleniny !

I kapusta, i sałata,

w witaminy jest bogata !

Mleko, jogurt, ser, maślanka -

to jest twoja wyliczanka !

Sok warzywny, owocowy,

kolorowy jest i zdrowy !

Jedz surówki i sałatki,

będziesz za to piękny, gładki !

 

4. Rozmowa przy piramidzie zdrowia na temat wiersza:

- co powinniśmy jeść, abyśmy byli zdrowi?

- co oznacza zdrowe jedzenie?

- dlaczego trzeba jeść dużo owoców i warzyw?

- jakie znasz owoce i warzywa?

- o czym należy pamiętać spożywając owoce i warzywa?

- jakie inne produkty wpływają korzystnie na nasze zdrowie?

- jakich produktów należy unikać?

 

Przypomnienie sposobów dbania o zdrowie i zapobiegania chorobom (prawidłowe odżywianie, dbanie o higienę własnego ciała, ruch na świeżym powietrzu, prawidłowe ubieranie się w zależności od pogody, walka z zarazkami i bakteriami.

 

Po rozwiązaniu dzieci otrzymują nagrodę - koszyczek czerwonych jabłek.

Pierwsze zadanie wykonane, więc zapraszam do drugiego.

5. Dokończ rymowankę.

Wybrane dziecko z każdej grupy losuje numer zagadki. Zadaniem grupy jest dokończyć usłyszaną rymowankę.

1) Wszyscy mamy słodkie minki, bo zjadamy...........................(witaminki)

2) Masz gorączkę? Na co czekasz? Pora by Cię zbadał.................(lekarz)

3) Witaminy, witaminy dla chłopczyka i .................................(dziewczyny)

4) Ziemniaki i buraki jedzą wszystkie.....................................(dzieciaki)

5) Gdy czystość w koło świeci, zdrowi są starsi i zdrowe są ..........(dzieci)

6) Jedz owoce i jarzyny w nich mieszkają ...............................(witaminy)

7) Przez cały rok pij marchewkowy .......................................(sok)

8) Myję zęby, bo wiem właśnie o tym, kto ich nie myje ten ma.......(kłopoty)

9) Mydło wszystko umyje, nawet uszy i..................................(szyję)

10) Irenka umyła ręce wodą i mydłem w ..................................(łazience)

11) Kto się często myje ten długo ........................................(żyje)

12) Cały dzień cukierki ssałam, a o paście ................................(zapomniałam)

13) My lubimy czyści być, więc się trzeba często........................(myć)

14) Skakać, biegać, tańczyć wkoło razem będzie nam ...................(wesoło)

,,Jestem z was dumny, wiedzę macie sporą więc w nagrodę proszę- koszyczek pomarańczy''.

6. Opowieść ruchowa- “Gimnastyka”

Kto chce prosty być jak trzcina gimnastyką dzień zaczyna

Ręce w górę wyciągamy dokoła się obracamy

Lewa nogą tupnę raz i do tego klasnę wraz

Prawą noga tupnę raz i do tego klasnę wraz

Ręce w górę potem w bok Niski przysiad w górę skok

Marsz dokoła gra muzyka i skończona gimnastyka.

Dzieci wykonują ruchy w rytmie muzyki, zgodnie z instrukcja nauczyciela.

,, Myślę, że Doktorkowi podobała się nasza gimnastyka. Jest zadowolony. W nagrodę- koszyczek bananów''.

7. Układanie obrazka „Co powinieneś jeść, aby Twoje zęby były zdrowe”.

Grupa otrzymuje pocięty obrazek konturów zęba, z ilustracjami zdrowej i niezdrowej żywności. Zadaniem grupy jest ułożenie obrazka – „zęba” w jedną całość (tylko ze zdrowych produktów).

,,Zadanie rozwiązane w zamian znów nagroda - koszyczek gruszek''.

 

8. „Kwaśna cytryna” – konkurencja polega na zjedzeniu w jak najkrótszym czasie plasterka cytryny z uśmiechem przez reprezentantów drużyn oraz nauczycielki z każdej grupy.

,,Oj to zadanie było trudne w zamian za nie znów nagroda- koszyczek marchewek''.

9. Zabawa zręcznościowa „Ubieramy czapki, szaliki, rękawiczki”.

Dzieci dobierają się parami. Jednemu dziecku zawiązujemy oczy. Jego zadaniem jest ubranie w przygotowane rzeczy swojego kolegi z pary. Zamiana.

,,Świetna robota!!! Więc za to nagroda- koszyczek winogrona''.

 

10. Znajdź swoją parę – zabawa ruchowa- dzieci dostają znaczki przedstawiające przybory do utrzymania czystości osobistej, (szczoteczka do zębów, pasta, mydło, ręcznik) i spacerują w rytm muzyki, gdy muzyka się zmienia, dzieci szukają pary, poruszają się w kółeczkach

 

Nie mogę wyjść z podziwu jak sobie radzicie!! Nagroda już czeka- koszyczek truskawek.

 

11. . „Zagadkowo ''- Zgaduj zgadula

Rozpoznawanie i określanie owoców i warzyw za pomocą zmysłów:

"Czary - mary, zaraz sięgnę do fartuszka i wyciągnę czerwone jabłuszka i warzywa kolorowe bo to przecież samo zdrowie. Zaczynamy więc zgadule !

 

Brawo! I z tym zadaniem świetnie sobie poradziłyście. Pewnie Doktorek się ucieszy, bo dzięki waszej pomocy będzie mógł wrócić do domu.

Dzieci zauważają, że Doktorek zniknął, a w miejscu, gdzie siedział znajdują kopertę.

 

Drogie dzieci!

Przepraszam, że zniknąłem tak nagle bez pożegnania, ale wrota „Krainy Zdrowia” otworzyły się, gdy rozwiązaliście ostatnie zadanie. Nie chciałem wam przeszkadzać, a czekać nie mogłem. Teraz jestem już w domu.

O spotkaniu z wami opowiem moim kolegom oraz o sposobach w jakich należy dbać o własne zdrowie. A teraz bardzo Was proszę zbierzcie wszystkie koszyczki z owocami bo czeka na Was Nagroda główna!!! W kąciku przyrody zostawiłem dla was pewne urządzenie- sokowirówkę. Ta maszyna z waszą pomocą wyczaruje magiczny sok- sok pełen witamin!!! A więc przedszkolaki do roboty!!! Wasza Pani wam pomoże. Życzę wam smacznego!!

Bardzo dziękuję wam za pomoc jaką mi okazaliście i jestem dumny z waszej wiedzy na temat zdrowia. Będę o was pamiętał Wasz Doktorek ”.

 

13. Sok- wspólne przygotowywanie świeżego soku przy użyciu sokowirówki pod czujnym okiem nauczyciela.

 

 

14. Zakończenie

 

Ewaluacja:

Czy podobały się wam dzisiaj zajęcia?

 

 

15. Podziękowanie dzieciom za aktywną pracę.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Scenariusz zajęć edukacyjnych dla dzieci 4-letnich

prowadzony w Przedszkolu Publicznym w Wojniczu

 

Temat: Uwrażliwianie do aktywności ruchowej w oparciu o historyjkę

obrazkową wg utworu Cz. Janczarkiego pt.

:„Bieg z przeszkodami”.

Cele główne:

• kształtowanie zachowań prozdrowotnych i uwrażliwianie na rolę ruchu w

życiu człowieka

• rozwijanie sprawności fizycznej

Cele szczegółowe:

• kształci myślenie przyczynowo –skutkowe i wyobraźnię

• rozwija koordynację ruchową

• wyjaśnia potrzebę aktywnego wypoczynku dla zdrowia

• odczuwa radość i satysfakcję podczas wspólnych zabaw

• wzbogaca słownik

Metody:

-Aktywizująca , problemowa, praktyczna, podająca

 

Formy: zbiorowa, indywidualna, w grupach

 

Środki wspierające: obrazki do historyjki, kukiełka Zajączka, płyta c.d., labirynt obrazkowy, obrazki przedstawiające zwierzęta, odznaki „Zucha”.

 

 

 

Przebieg:

1. Zabawa integracyjna „Dobry humor mam” wg Bogdanowicz.

Dzieci stoją w kolei wykonują zadania podane przez nauczyciela i kolegów Dobry humor mam to… zaklaszcze w dłonie, podskoczę …itd.

 

2. Omawianie historyjki obrazkowej w oparciu o utwór Cz. Janczarkiego „Bieg z przeszkodami”. Dzieci omawiają treść historyjki wg kolejnych zdarzeń.

 

3. Snucie domysłów na temat zakończenia historyjki „Deszcz pomysłów”. Dzieci podają swoje propozycje zakończenia historyjki. Wskazanie właściwego zakończenia historyjki i omówienie treści obrazka.

 

4. Rozmowa na temat „Jak ruch wpływa na zdrowie”

Udzielanie odpowiedzi na pytania nauczyciela:

-Dlaczego zajączek został zwycięzcą?

- Czy ruch wpłynął na zdrowie zająca?

-W jaki sposób wpłynął na jego zdrowie ?

- Kto ucieszył się z tego, że zajączek zaczął biegać?

 

5. Zabawa ruchowo – naśladowcza „Ćwicz razem z zajączkiem” Zajączek -kukiełka zachęca dzieci do ćwiczeń. Dzieci wykonują podskoki, biegi itp.

 

6. Praca indywidualna „Labirynt” – „Zaprowadź zajączka do mety”. Wskazywanie najkrótszej drogi zająca do mety. Dziecko wodzi palcem po kartce, rysuje kredką.

 

7. Ekspresja ruchowa przy piosence „Zajączki” muz. Kwiatkowska.

Dzieci tańczą wg własnej inwencji.

 

8. Praca w grupach –„Dokończ zdanie” Przyporządkowanie obrazków połączone z ćwiczeniami słownikowymi. Dzieci wybierają obrazki i podają określenia pasujące do danego zwierzęcia przedstawionego na obrazku np. szybki jak gepard, zwinny jak małpa, wolny jak żółów, wysoki jak żyrafa.

 

9. Powtarzanie rymowanki podanej przez zajączka: Tupu ,tupu, buch, buch, buch, kto się rusza ten jest zuch.

 

10. Zakończenie - ewaluacja. Wręczenie wszystkim uczestnikom zajęcia medali „zucha”.

 

Galeria

 

W ramach naszej strony stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia Dowiedz sie wiecej o plikach cookiesPolityka prywatnosci.

Akceptuje pliki cookies z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information