Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl

Obszar 1: OPIS

 

Od wielu lat nasze przedszkole jest placówką promującą ruch, racjonalne odżywianie, zdrowy tryb życia. Prowadzimy wiele akcji i kampanii prozdrowotnych skierowanych do całej społeczności przedszkolnej. Nasz placówka promuje zdrowie, uczy dbać o nie i ciągle pomnażać jego potencjał. Aktywność ruchowa pozwala rozwiązywać aktualne problemy, jakimi są: stres, agresja, niewłaściwe odżywianie. Aby promocja zdrowia w edukacji dzieci w wieku przedszkolnym była skuteczna poszukujemy instytucji i osób wspierających. Przydatne nam są jako merytoryczna wiedza i wspomagają w realizacji programu przez konsultacje, dostarczanie materiałów, przeprowadzanie pogadanek, prelekcji dla rodziców i dzieci na tematy zdrowia.

Ruch i aktywny tryb życia jest niezastąpionym czynnikiem w osiąganiu zdrowia fizycznego i psychicznego. Aktywność ruchowa zapewnia dziecku optymalny rozwój oraz zdrowie. Dziecko uczestnicząc w zajęciach ruchowych w naszej placówce:

 

 

• rozumie znaczenie uprawiania sportu, aktywności ruchowej dla zdrowia

• nazywa części swojego ciała,

• bierze aktywny udział w zajęciach ruchowych - ,, Poranki z gimnastyką”, ,,Aktywne popołudnie''

• utrzymuje prawidłową postawę ciała,

• aktywnie wypoczywa,

• uprawia sporty (gra w piłkę, jazda na rowerze, bieganie)

• wie o potrzebie częstego przebywania na świeżym powietrzu

• chodzi na spacery.

Wiedząc, że najbardziej korzystny dla organizmu ludzkiego jest wypoczynek aktywny, zawierający dużo ruchu i ćwiczeń fizycznych prowadzimy w pracy z dziećmi wiele zabaw ruchowych, usprawniających motorykę i poprawiających sylwetkę dzieci. Dzieci regularnie uczestniczą w prowadzonych przez nauczycielki zajęciach ruchowych, podczas których wykonują różnego rodzaju ćwiczenia rozwijające sprawność wszystkich części ciała.

Podczas zajęć obowiązuje strój gimnastyczny, który dostarcza swobodę ruchu. Stosujemy ćwiczenia z wykorzystaniem różnego rodzaju pomocy: szarf, woreczków, piłek, materaców, hula – hop itp., a w grupach straszaków lubiących sportową rywalizację organizujemy konkurencje z podziałem na drużyny.

W przedszkolu dzieci uczestniczą w ćwiczeniach porannych, które są prowadzone codziennie oraz w zajęciach ruchowych organizowanych co najmniej dwa razy w tygodniu: w zależności od grupy wiekowej czas trwania wynosi: 3 i 4 latki 10 – 20 minut. Ćwiczenia poranne mają na celu zorganizowanie i zdyscyplinowanie grupy, a także wytworzenie dobrej atmosfery sprzyjającej aktywnemu działaniu w ciągu dnia. Zajęcia ruchowe doskonalą nie tylko sprawność fizyczną, ale rozwijają również spostrzegawczość, odwagę, doskonalą dokładność i odpowiedzialność przy wykonywaniu zadań.

 

 

Z założeń wychowawczych przedszkola wynika też zasada przydatności ćwiczeń ruchowych. Zajęcia prowadzone z dziećmi służą jak najlepszemu przystosowaniu się dziecka do życia, odpornego, radosnego i zdrowego.

Poza tym wyposażamy dziecko w nieodzowny zasób umiejętności, sprawności i zaufania w swe siły, co jest warunkiem samodzielności i zaradności w przystosowaniu się do środowiska materialnego i społecznego, pokonywania różnych oczekujących je trudności.

Szczególną rolę dla wszechstronnego rozwoju psychofizycznego naszych dzieci odgrywają ćwiczenia gimnastyczno – taneczne przy muzyce. Głównym ich celem jest podniesienie sprawności fizycznej, rozwijanie wrażliwości na piękno i estetykę ruchu, umuzykalnienie oraz zaspokojenie potrzeb ruchowych dzieci. Prowadzenie zajęć z muzyką ułatwia ćwiczącym zapamiętywanie kolejności ruchów, rozwija koordynacje ruchową, a także wpływa na opanowanie emocji.

Posługiwanie się pomysłowością i wyobraźnią twórczą wyrażoną w swobodnym ruchu poprzez wykorzystanie metod gimnastycznych i gimnastyczno – muzycznych:

-zadań twórczych Rudolfa Labana,

-A. M. Kniessów,

-C. Orffa

Pozwalają one na wyrażenie własnej indywidualności dziecka. W pracy przedszkola wykorzystywana jest również metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Serborne, podczas której przedszkolaki uczą się współdziałania, ponieważ większość ćwiczeń wykonuje się z partnerem.

W ciągu całego roku organizujemy dzieciom zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, budząc w nich przekonanie,że służy ono zdrowiu, chroni przed zaraźliwymi chorobami i hartuje organizm. W tym celu prowadzimy zestawy zabaw ruchowych w ogrodzie przedszkolnym (we wszystkich porach roku), organizujemy ścieżki zdrowia, tory przeszkód wykorzystując naturalne przeszkody terenowe (przejście po naturalnej przeszkodzie: pień, bieg między drzewami, podskoki do gałęzi itp.).

Zabawy i gry na powietrzu są w naszym przedszkolu ważnym elementem pracy przedszkola. W ogrodzie przedszkolnym dzieci organizują gonitwy, wyścigi. Na urządzeniach terenowych przedszkolaki wspinają się, przechodzą przez tunele, huśtają się na huśtawkach. Organizujemy również wyjścia z dziećmi do parku wykorzystując naturalne warunki i materiał przyrodniczy np. szyszki, kasztany do celowania, pnie drzew do chowania się itp. W zestawy zabaw ruchowych wplatamy ćwiczenia korekcyjne na kolana koślawe i płaskostopie występujące u naszych wychowanków.

We wrześniu każdego roku dzieci są przebadane przez rehabilitanta pod kątem występowania wad postawy. Ponadto już od najmłodszych lat wdrażamy swoich wychowanków do utrzymania prawidłowej postawy w siadzie, staniu i leżeniu. Dbamy o zapewnienie dzieciom mebli dostosowanych do ich wzrostu, biorąc pod uwagę odpowiednią wysokość krzesełka i stolika.

 

 

Współredagowaliśmy wspólnie z specjalistami gazetkę zdrowotną dla rodziców „ Mamo, tato ćwiczmy razem”, gdzie umieszczaliśmy artykuły o tematyce zdrowotnej i realizacji zadań o promocji zdrowia w naszym przedszkolu.

W trosce o właściwy rozwój naszych wychowanków, a także dbając o kształtowanie prawidłowych postaw i nawyków prozdrowotnych nasze przedszkole w ramach akcji przeprowadziło kolejne działania związane z aktywnością fizyczną dla naszych przedszkolaków ;

• Święto Pieczonego Ziemniaka,

• Jesienne Wariacje Ruchowe w Plenerze,

• Tańczę z Mamą, tańczę z Tatą, tańcz i ty!,

• Aktywne Ferie Zimowe,

• Olimpiada- "Olimpiada przedszkolaka".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Olimpiada Przedszkolaka

 

 

 

 

 

Cel główny:

 

-kształtowanie zachowań prozdrowotnych i wdrażanie do uprawiania sportów przez całe życie,

 

- rozwijanie sprawności fizycznej i odporności psychicznej dzieci,

- tworzenie atmosfery współpracy i współdziałania w zespole,

- poznawanie i przestrzeganie zasad zdrowej rywalizacji sportowej,

- rozwijanie odporności emocjonalnej w sytuacjach porażki lub zwycięstwa,

- poznawanie i stosowanie zasad właściwego dopingu sportowego.

 

Cele szczegółowe:

- rozwija koordynację ruchową,

- rozładowuje napięcie emocjonalne,

- ćwiczy umiejętność opanowania lęku, emocji, pokonywania trudności,

- współtworzy miłą atmosferę podczas ćwiczeń,

- przestrzega reguł w zawodach sportowych.

 

 

Metody:

konkurencje sportowe i sprawnościowe, pedagogika zabawy, Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne,

 

 

Formy:

indywidualna, zespołowa.

 

Pomoce:

klocki, woreczki, szarfy, hula – hopy, wiaderka, łyżki, jajka niespodzianki, kubki z wodą, piłki, pachołki, kreda, chusta animacyjna.

 

 

PRZEBIEG:

1.Przywitanie wg. Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne:

 

- witamy się stopami

- witamy swoje kolana poklepując je, później kolana sąsiadów

- witamy dłonie

- witamy łokcie

- witamy plecy - rękoma głaszczemy, poklepujemy

- witamy swoje uszy, później uszy sąsiadów itp.

- witamy oczami wszystkich.

2.Wprowadzenie do tematyki zajęć. Wyjaśnienie pojęcia "sport". Wspólne dojście do wniosku, że sport to zdrowie i że warto się ruszać.

Stare polskie przysłowie mówi, że sport to zdrowie, dlatego warto od młodych lat być aktywnym fizycznie. Ruch zapobiega otyłości, wzmacnia odporność organizmu, uczy gry w zespole i zdrowej rywalizacji. Dzieci regularnie uprawiające sport, są nie tylko zdrowsze, ale także bardziej pewne siebie i lepiej radzą sobie z nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami.

 

Nauczyciel zachęca dzieci do aktywności fizycznej.

 

 

Część główna: konkurencje sportowe.

 

3. Idziemy na spacerek - zabawa ze śpiewem z wykorzystaniem chusty animacyjnej- według Pedagogiki Zabawy.

 

- Marsz bo obwodzie koła

 

I. Idziemy na spacerek /3x

Zatrzymujemy się

Wracamy ze spacerku /3x

Zatrzymujemy się

Ref. Och! /2x Raz, dwa, trzy

I kręcimy i kręcimy i kręcimy się

 

4. Budujemy wieżę.

 

 

Zadaniem zawodników jest przebiegnięcie slalomem wokół pachołków do półmetka, wyciągnięcie klocka z wiaderka

i ustawienie w miejscu, gdzie będzie stała wieża ułożona przez dzieci z klocków. Kto strąci klocki, ustawia je wszystkie od początku.

 

 

5. Zabawa „bilard”.

 

 

Dzieci trzymają chustę rozłożoną na poziomie pasa. Gdy nauczyciel wrzuca na chustę małą piłeczkę gumową, dzieci zaczynają falować chustą tak, aby piłeczka wpadła do otworu znajdującego się na środku chusty.

 

 

 

6. Utrzymanie równowagi.

 

 

 

Ta konkurencja polega na przejściu wyznaczonej trasy z woreczkiem na głowie w taki sposób, aby go nie upuścić.

 

 

7. Ćwiczymy celność. Na podłodze rozłożone jest hula – hop. Każdy z uczestników rzuca do celu za pomocą woreczka. Wygrywa ta drużyna, w której jest większa liczba celnych rzutów.

 

 

 

 

8. Uważaj na jajko.

 

 

 

Dzieci pokonują trasę niosąc w ręku łyżkę, na której położone jest plastikowe jajko (jajko niespodzianka). Ich zadaniem jest przekazywanie sobie i niesienie jajka na łyżce w taki sposób, aby jajko nie upadło na podłogę. Komu się to przydarzy, musi podnieść jajko i z powrotem umieścić je na łyżce.

 

 

 

9. Zabawa „balonik”.

 

 

Dzieci stoją w kole, trzymają chustę za uchwyty. Pomału zwijają chustę, idąc do środka. Gdy wszyscy są już bardzo blisko siebie, zaczynają odwijać chustę, mówiąc jednocześnie wiersz:

 

Baloniku nasz malutki,

rośnij duży okrąglutki,

balon rośnie, że aż strach,

przebrał miarę, no i trach!

 

(Na słowo „trach” dzieci wyrzucają chustę mocno do góry i pozwalają jej wylądować w dowolnym miejscu, a sami siadają w siadzie skrzyżnym).

 

10. Kto szybszy i zręczniejszy.

 

 

Zadanie polega na przełożeniu szarfy przez siebie oraz wyzbieraniu wszystkich woreczków i włożeniu ich do wiaderka w jak najszybszym czasie.

 

11. Zabawa w kelnera.

 

 

Na plastikowym talerzu kładziemy małą drewnianą kulkę. Dziecko pokonuje wyznaczoną trasę, w taki sposób, aby kulka nie spadła z talerza.

 

12. Rybak i rybka

 

Uczestnicy stoją w kręgu trzymając brzeg chusty.

Wybieramy dwie osoby, które przyjmują rolę „rybaka” i „rybki”. Rybak

wchodzi na chustę i stara się złapać pływającą w wodzie rybkę. Bawiący się

falują chustą, utrudniając w ten sposób zadanie rybakowi. Gdy ten złapie

rybkę, następuje zmiana par.

 

 

13. Zabawa z piłką.

 

 

W tej konkurencji dzieci przekładają piłkę nad głowami od pierwszego dziecka do ostatniego. Następnie tunelem pod nogami od ostatniego dziecka do pierwszego. Wygrywa ta drużyna, w której piłka szybciej dotrze do kapitana drużyny.

 

14. Oszczędzaj wodę.

 

 

 

 

Do ręki kapitanów obu drużyn dajemy kubek z wodą.

Ich zadaniem jest przekazanie kubka kolejnej osobie, która przekazuje następnej itd., aż do ostatniej osoby w drużynie. Wygrywa ta drużyna, która wykona zadanie szybciej i której pozostanie więcej wody w kubku.

 

15. Ćwiczenie wyciszające i odreagowujące.

 

Wszyscy ustawiają się w kole trzymając się za ręce. Od pozycji w przysiadzie unoszą się coraz wyżej, a na końcu wysoko wyskakują w górę. Ruchom tym towarzyszy płynne i długie wymawianie głoski „o” – od bardzo cichego, poprzez stopniowe zgłaśnianie aż do jak najgłośniejszego wykrzyczenia słowa „hej!” lub swojego imienia. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.

Zabawa odprężająca „Jeże”

Przy cichym akompaniamencie dzieci wędrują po sali na czworakach. Na głośny sygnał zwijają się w kłębki jak jeże – klękają na obu kolanach, chowają głowę obejmując ją ramionami, mocno wyprężają plecy. Pozostają w tej pozycji do chwili ustania sygnału, po czym drepczą na czworakach, jak poprzednio. Po zabawie należy dać dzieciom do wykonania zadanie wymagające wyciągnięcia się w górę i wyprostowania całego ciała, np. zrywanie jabłek, sięganie po jakiś przedmiot na najwyższą półkę lub kilkakrotne klaśnięcie wysoko nad głową z jednoczesnym skokiem w górę.

 

16. Zakończenie

 

Ewaluacja zajęć. Dzieci siadają na dywanie a nauczycielka zadaje pytania:

Co wam się podobało na dzisiejszych zajęciach?

Która zabawa była łatwa, a która trudna do zrealizowania?

 

17. Podziękowanie dzieciom za wspólną zabawę, ogłoszenie wyników

konkurencji, pogratulowanie zwycięskiej drużynie.

 

 

 

 

18. Zebranie przez dyżurnych, bądź wyznaczone dzieci wszystkich użytych

do zabawy przyborów; rekwizytów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Scenariusz zajęć ruchowych dla dzieci 4-letnich

w Przedszkolu Publicznym

w Wojniczu

 

 

 

Temat: „Ćwiczmy razem” – integracja dzieci prowadzona metodą Ruchu Rozwijającego się

W.Sherborne.

 

Cele ogólne:

• Wspomaganie rozwoju dziecka poprzez ruch oraz kontakt emocjonalny i fizyczny,

• Dzielenie przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązanie kontaktu z nimi , umiejętność współpracy z partnerem

• Zdobycie pewności siebie i poczucie bezpieczeństwa

 

Cele szczegółowe:

• chętnie współpracuje z rówieśnikiem,

• reaguje na polecenia,

• włącza się do ćwiczeń ruchowych

 

Metody:

• Metoda ruchu rozwijającego się W.Sherborne,

 

Środki dydaktyczne:

• Magnetofon, płyta, materace, sylwety pajaców, szarfy.

 

 

 

 

Przebieg:

 

1.Czynności organizacyjne:

 

Ustawienie w szeregu i powitanie, podanie podanie głównych zadań zajęcia.

Zabawa ożywiająca „Berek”(pozycja wysoka)-każde dziecko otrzymuje szarfę. Zabawa trwa tak

długo, dopóki berek nie pozbiera wszystkich szarf.

 

2.Ćwiczenia pojedyncze:

 

Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała:

 

• „Kłębek wełny”(pozycja niska) wyczuwanie własnego ciała- leżenia na plecach- turlanie się. Mięsnie naprężone, rozluźnione

 

• „Tupiące stopy”(pozycja średnia)- wyczuwanie nóg-siedząc uderzanie o podłogę całą stopą(wolno, szybko)

 

• „Ślimak”(pozycja niska)-wyczuwanie brzucha-czołganie się na brzuchu do przodu, z wyciąganiem na przemian nóg i rąk. Czołganie się na plecach do przodu.

 

3. Ćwiczenia w parach:

 

Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem:

 

• „Kucanka”(pozycja wysoka)- stojąc twarzą do siebie i trzymając się za ręce ćwiczący odchylają się i przechodzą do siadu, a następnie razem wstają.

 

• „Łódka”(pozycja średnia)-siedząc przodem do siebie z lekko zgiętymi nogami, ćwiczący trzymają się za ręce lub przeguby; na zmianę kładą się na plecy i są przeciągani przez partnera.

 

• „Dywanik”(pozycja niska) – ćwiczący kładzie się na plecy, współćwiczący ciągnie za kostki leżącego. Ćwiczący leży na brzuchu, współćwiczący ciągnie go za przeguby rąk.

 

Adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera:

 

• „Dwa ludziki”(pozycja wysoka)-ćwiczący stają twarzą w twarz, trzymając się za ręce na znak skaczą obunóż, w jednym kierunku, a następie w przeciwnym kierunku.

 

• „Mostek”– Ćwiczący robi „mostek” –unosząc biodra w górę, ręce oparte na podłodze. Współćwiczący obchodzi mostek na czworakach, następnie przechodzi pod mostkiem.

 

Próby utrzymania równowagi i ciężaru:

 

• „Samolot”(pozycja niska) – ćwiczący leżąc na plecach (nogi zgięte) podtrzymuje współćwiczącego leżącego na brzuchu na goleniach. Pomaga mu unieść się w górę podtrzymując za ręce.. następnie opuszcza na dół.

 

Ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie, poczucie bezpieczeństwa:

 

• „Waga”(pozycja wysoka) – ćwiczący kładzie się na plecach partnera, a ten stara się częściowo przyjąć ten ciężar.

 

• „Skała” (pozycja średnia)-ćwiczący siedzą placami do siebie opierając się o partnera(nogi ugięta w kolanach).Ćwiczący pcha plecami partnera próbując pokonać jego opór.

 

• „Górka”- wchodzenie na skośnie ułożone materace i schodzenie z nich w różny sposób zgodnie z inwencja ćwiczącego, np. ześlizgując się, turlając się itp.

 

4. Zakończenie – relaks:

 

• Uczestnicy siedzą na materacu, starają się objąć wszyscy razem, kołysząc się mrucząc cicho w rytm muzyki.

 

• Sprawdzenie nastroju uczestnika zabawy. Dzieci otrzymują sylwety pajaca. Pytanie „jak się czujesz” wskazują wesołą lub smutną minę pajaca.

Galeria

W ramach naszej strony stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia Dowiedz sie wiecej o plikach cookiesPolityka prywatnosci.

Akceptuje pliki cookies z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information